1956 3627 021 - 4026 838 0930

ارزیابی و توانبخشی وزوز گوش

تاریخ :‌ 21 بهمن 1399, 12:28 بازدید : 744 دسته بندی : خدمات
0
ارزیابی و توانبخشی وزوز گوش

ارزیابی و توانبخشی وزوز گوش


🔴وزوز گوش چیست؟

اصواتی که فرد آنها را میشنود ولی منشا خارجی ندارند
.

🔶انواع وزوز:
۱)فیزیولوژیک
ناشی از شنیده شدن اصوات طبیعی بدن

۲)پاتولوژیک
محیطی،مرکزی

🔶سه ویژگی مهم وزوز گوش:

۱)درک صوت توسط فرد(باید شنیده شود)
۲)غیر ارادی باشد و عمدا توسط فرد ایجاد نشود
۳)از درون سر منشا بگیرد(نه یک صوت با منشا بیرونی)

🔴علل ایجاد کننده ی وزوز گوش:

🔶همه ی عوامل ایجاد کننده ی کم شنوایی،میتوانند وزوز نیز ایجاد کنند.

رایج ترین علل:

✅۱)قرار گیری در معرض نویز
✅۲)سالمندی
✅۳)ضربه ی مکانیکی به سر
✅۴)دارو ها
✅۵)عوامل ناشناخته
و...
نکته ی مهم
باید توجه داشت که وزوز گوش خود به تنهایی یک اختلال نیست بلکه علامت یک اختلال دیگر است که به صورت صدا های اضافی در گوش فرد شنیده میشود.

🔴بر اساس مطالعات حدود ۹ درصد از بزرگسالان وزوز قابل توجه و ۲ درصد وزوز شدید گزارش شده است.

🔶شیوع وزوز با افزایش سن و افت شنوایی بیشتر میشود و البته به طور خاص تحت تاثیر قرار گیری در معرض نویز قرار میگیرد.
🔶بر طبق تجربه بالینی بسیاری از کارگرانی که در محیط های نویزی هستند عنوان میکنند که شروع وزوز در آنها به صورت آهسته پیشرونده بوده است و تنها به صورت گاهگاه در طی روز یا دوره های کوتاهی بعد از کار رخ داده است.سپس دیرش آن ادامه می یابد تا اینکه به صورت پیوسته و همیشگی در آید.

🔴وزوز گوش به دو گروه حسی عصبی و یا گوش میانی طبقه بندی میشود.
🔶وزوز گوش میانی عموما به بد عملکردی عروقی یا ماهیچه ای مربوط است.
🔶وزوز حسی عصبی از حلزون و یا مسیر عصبی شنوایی منشا میگیرد.
🔷مهم است که به یاد داشته باشیم وزوز یک علامت است نه یک تشخیص و احتمالا چندین زیر مجموعه ی مختلف از وزوز بر اساس مکانیسم های متفاوت وجود دارد.
مکانیسم مسئول ایجاد وزوز  میتواند در حلزون، ساقه ی مغز ،یا سیستم عصبی مرکزی ایجاد شود.

🔴در موارد وزوز ضربانی،شروع ناگهانی یا وزوزی که بدتر میشود،علائم غیر قرینه و بیماری های سیستم شنوایی ،بهتر است فرد به یک اتولوژیست مراجعه کند.
🔴هنگامی که اتولوژیست ها یک بیمار مبتلا به وزوز را میبینند تلاش میکنند تا علت و یا علل آنرا پیدا کنند.آنها اینکار را با یک تاریخچه ی بالینی و معاینه ی سر ،گردن و سیستم نورو اتولوژیک شروع میکنند.ممکن است درخواست بررسی های آزمایشگاهی(مثلا سطح کلسترول، گلوکز، روی، غربالگری برای دارو های اتوتوکسیک(مضر برای شنوایی) و آزمونهای تصویری (اولتراسوند، اسکن توموگرافی تخمینی،تصویر برداری رزونانس مغناطیسی،آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی) داشته باشند.

🔴وزوز گوش میانی با جریان خون غیر طبیعی یا انقباض عضله ی گوش میانی ارتباط دارد.برخی این وزوز را وزوز آبجکتیو مینامند زیرا میتواند تقویت شده و توسط آزمونگر شنیده شود.
البته SOAE نیز میتواند شنیده شود ولی اینها در حلزون تولید میشوند نه گوش میانی.بنابراین به اصطلاح وزوز گوش میانی گفته میشوند.

🔵برخی از انواع وزوز بدون شک ناشی از آزردگی مسیر های شنوایی بالایی و مراکز درون مغز است،دانشمندان معتقدند  کورتکس شنوایی باید در وزوز فعال باشد زیرا کوتکس جایی است که صوت دریافت میشود.
🔴این فعالیت قشری میتواند به موارد زیر مربوط باشد:
✔۱)افزایش فعالیت خود به خودی
✔۲)فعالیت خودبه خودی همزمان در طی فیبر های عصبی
✔۳)فیبر های بیشتری به همان بهترین فرکانس کوک شوند

🔴بیمارانی که نگرانند و یا واکنش احساسی به وزوز خود دارند،سایر بخش های مغز باید درگیر شده باشد.
🔶به عنوان مثال برخی از بیماران تغییری را در وزوز خود با حرکات چشم ،لمس آرام یا انقباض ارادی عضلات گزارش میکنند.
در برخی از بیماران فشار اطراف سر میتواند سبب تغییر وزوز شود و فشار آرواره ها میتواند سبب ایجاد یک صوت تونال موقت فرکانس بالا شود.
(به درستی مشخص نیست که چگونه تحریک سیستم های خارج از مسیر شنوایی،وزوز را تغییر میدهند.)

⭕افتراق بین انقباض عضله ای که با انقباض عضلات گوش میانی،وزوز را تغییر میدهد از تاثیرات حاصل از مسیر های عصبی غیر شنوایی ،مهم است.

🔴توهم شنیداریوزوز گوش

🔷وقتی فردی شنیدن موسیقی و یا صداهای دیگر را گزارش میکند،مهم است که فرد بیماری ذهنی دارد یا خیر.
🔷گزارش های موسیقی و یا اصوات فرضی میتواند بخشی از اسکیزوفرنی  جنون امیز باشد.
🔷در صورتی که مدرکی دال بر  بیماری روانی وجود نداشته باشد،اما شواهدی از افسردگی،اضطراب ،افکار یا اعمال غیر واقعی وجود داشته باشد،این موارد باید با بیمار مطرح شده و وی را به یک روانشناس یا روانپزشک مناسب ارجاع داد.در صورتی که هیچ بیماری روانی وجود نداشته باشد،این اصوات را میتوان به صورت محتاطانه وزوز در نظر گرفت.
🔷وزوز میتواند منشا مرکزی داشته باشد،تعدادی از فیبر ها و گروه هایی از فیبرهایی که فعال هستند،درک جیرجیرک مانندی را ایجاد میکنند در حالی که بقیه ممکن است باعث درک صدای موسیقی یا اصوات دیگر شوند.
🔷بیمارانی که بدون بیماری ذهنی، موسیقی یا صدا هایی را میشنوند،میتوانند از حمایت،اطمینان مشاوره و برنامه های صدا درمانی برخوردار شوند.
🔷مهم است که به گزارش آنها مبنی بر شنیدن موسیقی و صدا زیاد واکنش نشان ندهیم.
.
درمان وزوز گوش
دو نوع استراتژی درمان وزوز وجود دارد:
۱)استراتژی هایی که برای کاهش یا حذف درک فیزیکی طراحی شده اند.
۲)استراتژی هایی که برای تغییر در واکنش بیمار طراحی شده اند.

در واقع استراتژی اول یعنی درمانگر بتواند بعد از تشخیص نوع وزوز و منشا آن به رفع مشکلی که وزوز را به وجود آورده است بپردازد به طور مثال اگر منشا وزوز وجود جرم در کانال گوش است با خارج کردن جرم گوش مشکل وزوز فرد برطرف میشود.
استراتژی دوم زمانی به کارگرفته میشود که حذف منشا وزوز امکان پذیر نباشد و یا منشا آن قابل شناسایی نباشد که در این صورت با روش هایی همچون مشاوره ی صحیح باید میزان آزار دهندگی آن را برای بیمار کم کرد.

🔴درمان دارویی وزوز گوش

🔶بیشتر داروها برای درمان وزوز گوش بررسی شده‌اند. برای برخی، داروهای ضداضطراب یا ضدافسردگی با دوز کم به کاهش وزوز گوش کمک می‌کند.

🔶تزریق استروئید داخل گوش میانی همراه با داروهای ضداضطراب برای برخی از افراد موثر است.

🔶مطالعات کمی هم نشان داده‌اند که هورمون misoprostol ممکن است در برخی موارد سودمند باشد.

🔶لیدوکائین، داروی که برای درمان انواع مشخصی از ناهنجاری‌های ضربان قلب استفاده می‌شود، در برخی افراد نشان داده که در کاهش وزوز گوش موثر است، البته باید بصورت داخل وریدی یا داخل گوش میانی تزریق شود. استفاده از این روش خیلی توصیه نمی‌شود.

🔴چطور سمعک به وزوز گوش کمک می‌کند؟

🔶اگر وزوز گوش شما همراه با کم شنوایی باشد، سمعک ممکن هست برای شما سودمند باشد. ساده‌ترین روشی که سمعک می‌تواند به شما کمک کند، کاهش توجه شما به وزوز با مقدار کمی تقویت کردن صداهای محیطی است.

🔶در این حالت، مغز شما به جای تمرکز روی صدای وزوز گوش‌تان، روی صداهایی که شما می‌شنوید، تمرکز می‌کند. همچنین سمعک‌ می‌تواند به وزوز گوش شما از طریق مشارکت بیشتر شما در گفتگوهای چند نفره و موقعیت‌های اجتماعی بوسیله تقویت صداهای گفتاری کمک کند.

🔶تقویت صداهای گفتاری به شما کمک می‌کند تا به جای تمرکز روی صدای وزوز، روی صدای فرد، صدای تلویزیون یا هر صدای دیگری که تلاش می‌کنید به آن گوش دهید، تمرکز کنید. اگر این صداها کمی بلندتر از وزوز گوش شما باشند، وزوز گوش دیگر اختلالی برای شما ایجاد نمی‌کند.

🔶محققین در تحقیقات نشان دادند که 94 درصد افراد دارای شنوایی طبیعی هنگامی که در محیط‌های آرام هستند، وزوز گوش را تجربه می‌کنند. در این شرایط، مغز شما قادر است تا صداهای آهسته را به‌طور اتفاقی دریافت کند، صداهایی که ما در محیط‌های نویزی به آن‌ها توجه‌ای نمی‌کنیم.

🔶بنابراین اگر شما مبتلا به کم شنوایی هستید، اما این کم شنوایی به درستی تقویت نشده است، شما محیط‌های آرام را بیشتر تجربه می‌کنید، در نتیجه ممکن است به وزوز گوش‌تان بیشتر توجه کنید.
🔶بیشتر سمعک‌های جدید از نظر فن‌آوری دارای ویژگی برای کمک به درمان وزوز گوش فرد می‌باشند. این سمعک‌ها نویز سفید (white noise) یا صداهای دیگری را مستقیم به گوش ارسال می‌کنند تا نسبت سیگنال به نویز صدای وزوز آزاردهنده کاهش یابد. این نوع از درمان وزوز کمک می‌کند به یادگیری مغز تا میزان صدای وزوز گوش شما را در زندگی روزمره کاهش دهد. همچنین سمعک‌هایی که به موبایل‌های هوشمند متصل می‌شوند، می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های مخصوصی، صداهایی پخش کنند که شما صدای وزوز گوش را کمتر احساس کنید

🔴استفاده از دستگاه‌های پوشاننده برای درمان وزوز گوش:

گاهی افراد از دستگاه‌های پوشاننده وزوز (tinnitus maskers) استفاده می‌کنند، وسایلی شبیه به سمعک که صدای خوشایندتر از صدای وزوز (مثل صدای امواج دریا ،موسیقی ملایم و ...) پخش می‌کنند. برخی از پوشاننده‌های وزوز ترکیبی از سمعک و پوشاننده هستند.
.
🔴رفتار درمانی(یکی از روش های درمان وزوز گوش)

🔶وزوز گوش با استرس عاطفی همراه است. افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی در افراد مبتلا به وزوز گوش شایع است. درمان شناختی رفتاری (CBT) روشی است که به افراد مبتلا به وزوز گوش کمک می‌کند تا با این شرایط زندگی کنند. درمان شناختی رفتاری به جای کاهش صدای وزوز، به شما می‌آموزد که چگونه آن را بپذیرید. هدف این است که کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید و از بروز اختلال در زندگی روزمره شما جلوگیری کند.
🔶این روش شامل کار با یک درمانگر یا مشاور، معمولاً یک بار در هفته، برای شناسایی و تغییر الگوهای تفکر منفی است. درمان شناختی رفتاری در ابتدا به عنوان درمانی برای افسردگی و سایر مشکلات روانشناختی ایجاد شد، اما به نظر می‌رسد به افراد مبتلا به وزوز گوش خیلی کمک می‌کند. مطالعات و بررسی‌های متعددی نشان داده که CBT به طور قابل‌توجهی ناراحتی و آزردگی ناشی از وزوز را بهبود می‌بخشد.
.
🔴درمان وزوز به روش بازآموزی (TRT)

🔶درمان وزوز گوش به روش بازآموزی بستگی به توانایی مغز در عادت‌پذیری به سیگنال دارد، برای این‌که وزوز گوش در سطح ضمیر ناخودآگاه فیلتر شود و به سطح درک آگاهانه نرسد.

🔶عادت‌پذیری نیازی به تلاش آگاهانه ندارد. مردم اغلب به بیشتر صداها از قبیل صداهای دستگاه‌های تهویه هوا، فن کامپیوتر، صدای یخچال عادت می‌کنند. وجه اشتراک این صداها این است که این صداها مهم نیستند، بنابراین بلند دریافت نمی‌شوند و مغز می‌تواند آن‌ها را غربال کند.

⭕درمان وزوز به روش بازآموزی دو قسمت دارد:

🔹فرد مبتلا به وزوز گوش از طریق مولدهای صدا هر جا که می‌رود به برخی از صداهای خنثی گوش می‌دهد.فرد مبتلا به وزوز گوش در جلسات مشاوره شرکت می‌کند.

🔹این روش درمانی وزوز گوش 12 الی 24 ماه طول می‌کشد و احتمال موفقیت با این روش خیلی بالا است.

🔴تاثیر ورزش بر درمان و کاهش وزوز گوش:
🔶ورزش به طور چشمگیری به سلامت شما کمک میکند.
🔶وزوز میتواند با استرس ،افسردگی ،اضطراب، کمبود خواب و بیماری تشدید شود.
🔶ورزش منظم به شما کمک میکند تا استرس خود را مدیریت کنید،بهتر بخوابید و سالمتر بمانید،در نتیجه به کاهش وزوز گوش شما نیز کمک خواهد کرد
.
🔴سایر روش های درمانی وزوز گوش:
🔶مکمل های غذایی
🔶هومیوپاتی
🔶طب سوزنی
🔶هیپنوتیزم
🔶طب سنتی
نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد:
🔷هیچ یک از از این روش های درمانی توسط مراکز علمی تایید نشده اند.
🔷بسیاری از مردم معتقدند که گیاه جینکوبیلوبا برای درمان وزوز مفید است،اما هنوز مطالعاتی در مقیاس بزرگ این موضوع را تایید نکرده ست.
مکمل های غذایی بسیاری وجود دارد که ادعا می شود داروهای وزوز گوش است.اینها معمولا ترکیبی از گیاهان و ویتامین ها است که اغلب شامل روی ،جینکو و ویتامین B12 هستند.
🔷این مکمل های غذایی توسط سازمان غذا و داروی ایابات متحده ارزیابی نشده و توسط تحقیقات علمی تایید نشده اند.با این حال گفته نیشود این مکمل ها ممکن است به بعضی از افراد کمک کنند
.
🔴چه زمان باید برای وزوز گوش به پزشک مراجعه کنید؟
🔶وزوز گوش به ندرت نشانه یک بیماری جدی پزشکی است.چنانچه وزوز گوش باعث اختلال در خواب ،کار یا شنوایی شما شده ،به پزشک مراجعه کنید.
🔶پزشک احتمالا گوش شما را معاینه میکند و سپس شما را به شنوایی شناس برای تست شنوایی سنجی ارجاع میدهد.
🔶با این حال اگر همراه با وزوز دچار فلج صورت،افت شنوایی ناگهانی ،تخلیه مایع بد بو از گوش یا صدای ضربان دار همزمان با ضربان قلب خود شدید ،باید به بخش اورژانس مراجعه کنید.

جمع بندی:
وزوز گوش یکی از شایع ترین مشکلات دستگاه شنوایی است که در آن فرد مبتلا، صدایی بدون منشأ خارجی در یک یا هر دو گوش خود می شنود. بلندی وزوز می تواند از سطوح آهسته تا شدید متغیر باشد به نحوی که حتی در شنیدن مکالمات عادی تداخل نماید و کیفیت زندگی فرد را دستخوش تغییراتی نماید.
بیماران متفاوت صدای وزوز را به اشکال مختلف نظیر جیرجیرک، سوت، باد، لامپ فلورسنت، موتور روشن، ساییدن فلز، یا چک چک آب تشبیه می کنند. علت به وجود آوردنده وزوز گوش از یک جرم ساده تا اختلال در راه های عصبی شنوایی می تواند متغیر باشد .ادیولوژیست بااجرای تعدادی آزمون می تواند به شما درمورد شناسایی عامل وزوز کمک کند.
وزوز گوش به تنهایی بیماری نبوده و معمولا نشان دهنده یک بیماری در گوش است. وجود استرس و تنش های عاطفی و اجتماعی نیز درپدیدآمدن آن موثرند با توجه به علل متعدد بروز وزوز روشهای درمانی متعددی برای رفع و یا کاهش علایم وزوز وجود داردکه معمولا به شکل تکنیکهای توانبخشی رفتاردرمانی شناختی ، صدادرمانی بوده و یا تحریک الکتریکی است.
وزوز گوش
تیم حرفه ای مرکز رسا شهرستان ورامین اماده ی انجام کلیه ی اقدامات لازم جهت ارزیابی،توانبخشی و درمان وزوز گوش با استفاده از به روزترین روش ها میباشد. جهت انجام معاینات و بررسی های لازم وزوز گوش با ما تماس بگیرید.

آدرس ما: شهرستان ورامين ، ميدان امام خميني ،‌پاساژ مهماندوست ، طبقه ي اول

شماره هاي تماس:
09308384026
021-36271956
021-36281378

مطالب مشابه


ارزیابی شنوایی بزرگسالان
ارزیابی شنوایی بزرگسالان

بسیاری از بزرگسالان در سنین بالا به علت پیرگوشی و یا افت شنوایی ناشی از در معرض سروصدای

99.08.11 خدمات
ارزیابی شنوایی اطفال
ارزیابی شنوایی اطفال

ارزیابی شنوایی اطفال از یک تاریخچه گیری کامل و معاینه اتوسکوپی آغاز شده و سپس آزمون های

99.11.21 خدمات
غربالگری شنوایی نوزادان
غربالگری شنوایی نوزادان

اگرچه اکثر کودکان تازه متولد، دارای شنوایی هنجار هستند اما بر طبق آمار از هر 1000 نوزاد

99.11.21 خدمات

ارسال نظر

 

عکس خوانده نمی‌شود

© کلیه حقوق این وب سایت برای سمعک ورامین محفوظ است.
انصراف
پاسخگو هستیم
گفتگوی آنلاین

برای شروع مکالمه بر روی یک گزینه کلیک کنید

لطفا برای شروع گفتگو فقط پیام متنی ارسال کنید.